Travel Ke Vietnam - 5 Hari 4 Malam (Part 2)

Assalamualaikum....

Korang da baca ke entry sebelum ni? (Klik sini untuk baca Part 1) Yang part 1 tu sampai hari kedua je kan...So ni la sambungan dia...Untuk entry ni aku akan share sekali tips kalau nak jalan-jalan & shopping kat Ho Chi Minh City ni... Harap membantu...ok?


DAY 3 - Trip Sungai Mekong, Night Market & Malaysian Street.

Pukul 7 pagi aku breakfast dulu, lepas tu dok kat lobby hotel tunggu orang travel agency tu datang. Dekat pukul 8 tu baru nampak dia, so terus dia jemput naik bas. Rupanya kami share bas ni dengan 1 group dari KL. Diorang semua ambik full pakej, so aku ni macam penuhkan bas la. Ok juga semua orang Malaysia, ada 25 orang. Dari Ho Chi Minh nak ke Sg Mekong ni dekat 2 jam. Aku rasa tak jauh sangat sebenarnya, cuma traffic sesak je, tak boleh laju sangat. On the way tu dia berenti sekali untuk pegi tandas, pastu ada la kedai kalau nak shopping. Ada jual kasut tapi fake giler...cuba tengok gambar kat bawah ni...nasib baik tak beli...haha...Yang tourist guide ni pulak pandai cakap melayu, aku syak dia ni penah keje kat Malaysia atau ramai kawan dia keje kat Malaysia. Tapi lawak juga dia ni. Dia gelar diri dia Fattah Amin Vietnam...hahaha

Kiteorang naik bas ni la...semua orang Malaysia so boleh la menyembang.....
Kalau terbeli ni tak tau la nak pakai ke nak simpan??hahaha

Sampai kat jeti, Kiteorang naik bot besar. Semua orang dapat sebijik air kelapa. Boleh la minum sambil tengok pemandangan sungai tu. Naik bot dalam 20 minit, dia bawak pegi Pulau Unicorn. Tempat first yang kiteorang akan pegi ialah kilang buat gula-gula kelapa. Kecik je kilang ni, ada part pakai mesin, ada pakai tangan je. Dapat la tengok cara buat gula-gula tu. Pastu dapat rasa pulak. Aku rasa la yang perisa durian. Sedap juga macam dodol. Wife aku rasa yang coklat, kacang & halia. Dia rasa sikit je pastu aku yang kena habiskan...last2 dia beli yang halia tu...aku pun tak tau kenapa...gula-gula tu sepaket RM6, kalau beli 5 free 1. Selain tu ada la juga produk lain berasaskan kelapa, tapi tak minat la nak beli. Tetiba ada orang menjerit, rupanya kat tepi tu ada ular sawa kalau sapa-sapa nak pegang & tangkap gamba. Aku & wife pun join la sebab ular jinak. Kalau jumpa tepi jalan memang tak la nak pegang....hahaha

Bungkus gula-gula ni manual pakai tangan...tapi laju tahap profesional nih...
Aku tumpang bergambar je lah...hahaha

Lepas tu Fattah Amin tu panggil untuk naik kereta kuda pulak. Naik 5 orang sekali jalan, dalam 2km dia bawak jalan kampung tu. Tapi takde la laju sangat kuda tu, sempat la nak tengok suasana kampung. Dia bawa ke satu lagi jeti, untuk naik bot lagi. Lepas ni nak ke Pulau Naga pulak (Fattah Amin tu la cakap). Kat situ ada honey bee farm, so boleh tengok cara diorang produce madu & boleh minum teh + madu + debunga buah longan. Free je sebab semua da include dengan harga pakej. Kalau nak beli extra je pakai duit sendiri. Sedap juga rasanya, wife aku beli debunga longan tu je sebab madu tu kat Malaysia pun banyak. Lepas tu naik boat lagi nak pegi lunch. Tengok kat tepi sungai tu memang banyak restoran tapi maybe tak halal kot. Dalam 10 minit, sampai la kat restoran muslim tu. Makanan semua da sedia. Memang ramai orang Malaysia kat situ. Lunch ni pun da sekali dengan pakej. Boleh tahan jugak makanan sini. Ada sup sayur, tauge tumis, telur dadar,ikan masak kari dengan udang masak merah.  Satu hidangan 4 orang, aku duduk la dengan suami isteri ni, dia da pencen lama da. Aku offer la lauk kat dia, tp dia cakap dia tak makan ikan, udang pun tak makan sebab gout. So aku dengan wife la yang abiskan. Wife pak cik tu rasa sikit je ikan tu dengan telur dadar...huhu...Restoran ni ada surau, so sembahyang terus la kat sini.

Macam Hatake Kakashi pulak akak rider kuda tu....
Dia ni la Fattah Amin Vietnam tu...dia bagi rasa madu pure dari sarang tu....
Dapat rasa madu free dengan kerepek pisang...2-3 cawan jugak aku tambah...kalau bayar maybe sekali je aku minum....

Ni la restoran muslim tepi Sungai Mekong tu...dan udang tu la yang aku TERPAKSA abiskan...hehehe
Lepas lunch, kiteorang pegi tempat nak makan buah-buahan tempatan. Kat situ ada juga orang jual barangan dari kulit buaya. Tapi aku tak minat la, menggerutu je kulit tu...hahaha...Kiteorang dihidangkan dengan beberapa jenis buah. Ada buah ciku, buah naga, nanas, longan & betik. Sambil makan tu ada la persembahan sikit. Diorang nyanyi lagu bahasa melayu. Tapi aku rasa diorang tak faham pun lirik tu, cuma hafal je tu. Boleh la layan, lepas nyanyi dia bagi bakul. Ingatkan untuk bawak balik, rupanya untuk masukkan duit. Macam busking jugak la diorang ni. Da habis makan, jalan kaki sikit untuk pegi naik perahu. Perahu tradisional tu la, kecik je naik 6 orang sekali orang yang dayung tu. Merasa la aku naik perahu ni sambil pakai topi Vietnam tu. Fattah Amin tu naik sekali dengan aku. Dia cakap jangan goyang-goyang sangat, sungai tu dalam walaupun kecik je lorongnya. Kami naik la perahu ni sampai ke sungai besar balik. Kat situ naik bot untuk balik ke jeti asal. Lepas tu naik bas untuk pegi kilang kain pulak sebelum balik. Tapi wife aku kata kain situ mahal sikit. Tapi dia membeli juga beberapa helai tudung & kain sutera kat situ. Lepas tu terus je balik hotel.

Handbag dari kulit buaya...nasib baik wife aku tak nak beli....hehe
2-3 lagu melayu dia nyanyi...maybe sebab ramai orang Malaysia datang sini kot...
Kecik je sampan ni...kalau anak kakak ikut ni tak tau la dia nak naik ke tak....

 Malamnya, aku keluar dengan wife aku,kakak & anak sulung dia je. Abang ipar aku tak ikut sebab anak dia yang lain tidur. Kiteorang pergi pasar malam & Malaysian Street tu je la borong barang lagi. Tapi malam ni aku & wife nak cuba makanan Vietnam. So kiteorang cari la kedai yang ada jual popia Vietnam dengan Pho' (bunyi sebutannya ferr). Pho' ni mee sup sebenarnya. Ada sup ayam dengan sup daging. Makan pulak dengan daun mint. Sedap la juga. Popia Vietnam ni ni pulak macam popia basah tu. Cuma isinya bihun,telur dadar, sayur & udang. Cicah dengan sos je. Boleh la nak cuba kan. Nak kata sedap sangat tu takde la. Keluar je dari restoran, nampak orang yang niaga kat kaki lima tu kelam kabut lari. Rupanya ada polis datang. Rasanya yang niaga bentang tikar ni je yang polis tu cari. Tapi laju betul diorang kemas, lepas polis tu balik diorang pun bentang tikar balik....macam jual CD cetak rompak pulak....hahaha



Pho' tu sedap juga...ada dia punya sambal kicap...popia bagi aku biasa je...maybe sesuai untuk orang yang nak diet..tapi udang tu memang menarik perhatian la kan....

DAY 4 - Notre Dame Cathedral Basilica of Saigon, Central Post Office of Saigon & Palace of Independence.

Hari ni lepas sarapan, kiteorang pergi Ben Tanh Market lagi, kakak nak tempah baju, lepas tu nak borong kain lagi. Pilih-pilih kain, ambik ukuran pastu dia kata pukul 1 nanti siap. Laju betul buat kerja. Abang ipar aku pun ada tempah seluar semalam, betul-betul dia hantar kat hotel. Free delivery macam Dominos Pizza..hahaha... Lepas memborong kain lagi kat situ, kiteorang pun nak lunch kat Malaysian Street tu. So try je la kedai mana-mana. Macam biasa harga memang mahal la. Tapi sorang anak buah aku ni teringin makan durian pulak. So lepas makan tu, kiteorang pegi la tanya kat kedai buah area situ. Sebijik 390 000dong, dekat RM70 jugak tu...nak merasa punya pasal beli la. Tapi memang sedap pun, isi pun tebal.

Anak kakak aku yang kecik sekali tu tak suka durian...sebab apa dia tak suka belum dapat dipastikan lagi....

Lepas letak barang kat hotel, kiteorang nak pergi beberapa hotspot kat sini. First, kiteorang nak pergi  Notre Dame Cathedral Basilica of Saigon. Susah nak sebut kan? Senangnya church je lah..hahaha..Tapi takde nak masuk situ, cuma tengok dari luar je. Tempat ni antara bangunan lama yang still ada kat sini. Siap dibina tahun 1880 oleh Perancis (skemanya ayat ni) kalau tak silap aku. Kat sebelah tu pulak ada Central Post Office of Saigon. Ni pun bangunan lama saing-saing dengan church tadi jugak. Besar post office ni, pelancong pun ramai. Masuk je dalam tengok macam ada orang jual-jual. Ingatkan jual apa, rupanya poskad. Ramai jugak yang beli untuk pos ke negara masing-masing. Aku & wife pun beli jugak, tak mahal pun poskad sekali setem tak sampai RM5. Terus pos ke Malaysia. Lepas tu aku menghasut anak buah aku yang darjah 4 tu suruh dia pos jugak, saja je bagi dia merasa pos ke diri sendiri macam Mr. Bean buat tu....hahaha..Last sekali kiteorang nak pergi Palace of Independent. Tapi malangnya dah tutup, so tak boleh la nak cerita. Kiteorang tangkap gambar pun dari luar pagar je. Sebab dah nak malam, so balik hotel je la.

Sini la Notre Dame tu...ramai tourist datang tangkap gambar kat sini..kalau tahun 1880 dulu maybe tak ramai macam sekarang orang datang....

Ni Central Post Office of Saigon...sebelah Notre Dame tadi...
Setakat entry blog ni ditulis, poskad tu still belum sampai kat Malaysia lagi..aku pun tak sure la bila nak sampainya...
Ni pulak  The Independence Palace tu...malangnya dah tutup sebab dah lewat petang...
Semua tempat ni kiteorang pergi jalan kaki je..so tak perlu la ambik travel agency untuk bawak pergi tempat ni semua...bukan jauh pun kalau stay kat area Ben Tanh ni...

Malam ni last day so nak shopping gunakan duit yang masih berbaki tu. Mana lagi kat Malaysian Street tu la. Untuk dinner, kakak nak cari beef steak sebab semua kedai ada gambar tu, tapi bila tanya jawabannya antara takde dengan habis je, aku rasa memang takde pun sebenarnya. So tanya-tanya kat kedai ni nama dia Restoran 1 Malaysia, ada jual burger sebab budak-budak ni taknak makan nasi. Aku order air je la sebab plan nak beli kebab lagi. Nak tapau sekali kebab tu nak makan kat airport esok. So malam ni memang shopping habis-habisan la. Macam- macam kiteorang beli. Kakak beli kopi ori Vietnam tu, memang dia blend biji kopi tu depan kiteorang. Tapi mahal la 500gram dekat RM50 rasanya. Aku pulak cuma beli kopi yang da siap packing kat orang yang jual air kopi naik motor tu je. 500gram Rm12....tapi kopi murah ni diorang cakap ada campur dengan jagung, sebab tu murah. Memang orang kat pasar malam tu tunjuk pun campuran jagung tu.

Second time beli kebab ni akak tu pun da ingat muka kiteorang ni...dapat la kurang harga sebab duit tak cukup sebenarnya time ni...hahaha.. Terima kasih kak semoga murah rezeki....
Sebelum balik tu, kiteorang singgah kat Bismillah Tour & Travel tu tanya transport nak pergi airport. Murah juga 180 000dong sebijik kereta 7 seater. Booking terus la 2 bijik. So esok pagi pukul 7.30 dia datang depan hotel. Maka malam tu la last bershopping. Duit aku dalam wallet pun tinggal RM10 je malam tu. Nasib baik semua benda dah settle bayar....

Kalau pergi Malaysian Street ni mesti jumpa la kedai ni...


DAY 5 - Ho Chi Minh - Kuala Lumpur.

Hari ni last day, pagi-pagi breakfast dulu sementara nak tunggu kereta sewa sampai. Dalam 7.45 tu orang tu pun sampai. Sebiji kereta Toyota Unser dengan Innova. Lepas check out & masukkan barang dalam kereta, maka berangkat la kiteorang ke airport dan pulang ke tanah air. Maka berakhir la trip aku ke Vietnam.

Last but not least, aku nak share la beberapa tips bercuti kat Ho Chi Minh City ni, tapi berdasarkan pengalaman aku la.....

1. Tawar harga paling murah sebab kalau beli banyak lagi murah. Tapi jangan tanya banyak sangat,minta orang tu keluarkan semua kain, bila dah dapat kurang harga pastu korang tak jadi beli. Aku pun marah kalau gitu....

2. Tak payah tukar duit Dong banyak sangat sebab beli pakai duit RM  murah sikit (aku rasa la). Ramai peniaga sini memang tetapkan harga dalam Dong dengan RM. Contohnya kain tu harga RM100, dalam Dong 500 000, bila convert duit dong tu jadi RM110(ni contoh je la). Tapi duit Vietnamdong kena ada juga la untuk makan kat restoran & pergi tempat luar area Ben Tanh.

3. Kalau jadi first customer, korang tawar je sampai orang tu bagi(tapi biarla masuk akal), sebab peniaga sini percaya kalau dah ada orang beli kat dia, akan ada ramai lagi orang datang. Maybe sebab ni juga la diorang marah kalau tak jadi beli.

4. Area sini ramai orang minta sedekah, jual souvenier pakai galas, jual kacang, nak polish kasut pun ada. So kalau korang tak nak, cakap je tak nak. Sebab ada orang kena polish kasut tu bayar RM50. Tu kes macam orang jual kelapa tu la. Tapi orang minta sedekah tu kalau nak bagi,bagi je la. Cuma diaorang ni ada yang memilih juga nak duit RM je, duit dong dia tak nak.

5. Kalau korang pegi Malaysian Street lambat sikit dekat-dekat pukul 10 malam ke, ramai orang akan jual barang lelong. Dia letak atas jalan je. Yang tu memang murah. Ada 1 kedai tu atas pukul 10 dia buat happy hour plak. Lagi murah la dia jual.

6. Ada banyak hotel area Ben Tahn Market ni. Pilih la ikut bajet korang, sebabnya banyak tempat menarik kat sini walking distance je. Bole pakai google map kalau tak tau arah nak pegi. Simkad vietnam pun banyak ada jual kat sini kalau korang nak mobile data. Kalau nak murah lagi boleh cari kat Backpacker Street,  5USD semalam pun ada. Sesuai untuk yang backpacking@budget travel.

7. Travel agency pun banyak & ada banyak jenis trip. Cuma harga lain-lain so kena rajin survey. Pilih la ikut minat & bajet masing-masing. Aku sempat pegi trip ke Sungai Mekong tu je. Dalam bandar aku jalan kaki sendiri. Kalau nak yang muslim tour cari kat Malaysian Street.

8. Kalau nak jimat, bawak la bekal makanan sikit sebab makanan kat restoran halal agak mahal. Aku pun bawak roti, tuna & maggi cup. Tapi kalau korang jenis selalu makan kedai hipster dengan secret recipe je, takde hal la kan.

9. Kat airport banyak public transport. Kalau nak pusing bandar naik teksi cari Vinasun Taxi sebab banyak aku baca review kata ok. Ataupun nak senang tanya je travel agency atau hotel yang korang stay tu mesti ada kereta sewa. Cuma harga lain-lain la kena rajin survey.

So, tu jela sikit pengalaman aku travel ke Vietnam. Harap-harap entry ni membantu korang yang nak pergi Ho Chi Minh City ni, ataupun dapat la gambaran sikit pasal nak jalan-jalan kat sana. Kalau pergi then duduk dalam hotel je kat Malaysia pun boleh kan....

InsyaAllah ada rezeki lebih aku nak datang lagi, tapi bukan dalam masa terdekat ni la. Nak pergi tempat lain la pulak (tapi si Fattah Amin Vietnam tu cakap kalau pergi Hanoi bulan Januari ada salji...ayat menghasut betul la dia tu).

Next entry InsyaAllah ada masa aku akan share pasal beberapa tempat yang aku dah pergi sebelum ni dan yang akan datang....
View Ho Chi Minh City dari udara...bye bye...


#akuinginkembaralagi

p/s: Diharap para pembaca dapat klik iklan yang dipaparkan sebagai tanda sokongan kepada penulisan blog ini. Terima kasih.
Aku juga baru buat channel di Youtube pada Julai 2020. Harap para pembaca boleh bantu dan support aku dengan klik butang like dan subscribe channel aku tu. Search Akmal Adli di youtube atau klik di sini
Terima kasih sekali lagi.







Comments

  1. Thanka for sharing..memang amat berguna..
    Sy dan family baru je nak plan pegi..nk tau gak hotel dengan makanan halal..so blog ni byk membantu...thanks ya..

    ReplyDelete
  2. Info tentang Malaysia st (Nguyen An Ninh) mmng berguna terutama mencari makanan halal..TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jumpa ramai org malaysia pun kat situ juga...

      Delete
  3. info yang menarik. plan nak gi sana pada Feb'20 ni. cuma nak lebih info tentang hotel yang anda inap.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Travel Ke Hat Yai : 3 Hari 2 Malam

Nasi Kandar Deen Maju Jelutong

Laksa Lubuk Kuala Kangsar