Travel Ke Vietnam - 5 Hari 4 Malam (Part 1)

Assalamualaikum....

Aku baru je nak menceburkan diri dalam dunia blogging ni...sebab aku nak share pengalaman-pengalaman aku especially pasal pegi travel atau pegi try makanan yang best...sebab tu la benda yang aku n wifey suka...haha

So untuk first entry ni, aku nak share beberapa tips & pengalaman aku pergi travel ke Ho Chi Minh,Vietnam. Kebetulan perasaan nak buat blog ni muncul masa dalam flight ke Vietnam tu. Harap apa yang aku tulis ni boleh membantu sapa-sapa yang bercadang nak pergi sana.

Plan nak pegi Vietnam ni da lama, cuma kebetulan kakak aku pun cadang nak pegi juga..so aku pun kira jadi je la. Kiteorang booking tiket flight & hotel guna Traveloka. Banyak kali da booking online & takde problem pun, sebab tu yakin je nak booking untuk oversea punya trip.

Bajet untuk flight & hotel lebih kurang RM1000.00(flight pergi-balik & hotel 5 hari 4 malam untuk 2 orang). Bajet ni boleh murah lagi depends on jenis hotel & promo airlines. Masa survey haritu ada 3 option yang murah, ada MAS, Airasia & Vietjet. Tapi aku pilih MAS sebab harga tu sekali makan & luggage 30kg sorang. Aku stay kat Hong Hac Hotel sebab walking distance je dengan beberapa tempat menarik (rate hotel ni dalam RM80 semalam, sekali breakfast).


DAY 1 - Kuala Lumpur - Ho Chi Minh City.


29 November 2017. Flight aku & wife pukul 3 petang, flight kakak aku pukul 5 petang. So jumpa kat Vietnam nanti je la. Aku sampai kat airport Ho Chi Minh dalam pukul 5. Keluar je airport kiteorang terus cari bas no 109. Sebab bas tu akan lalu Cho Ben Tanh. Kiteorang decide naik bas je la sebab murah, kalau teksi mahal pulak. Banyak je bas & teksi kat sini. Grab car pun ada, so tak payah risau la. On the way naik bas dapat la tengok suasana bandar Ho Chi Minh. Sesak dengan motor macam konvoi nak pegi motogp pulak. Tapi diorang pakai helmet kura-kura je..( kalau aku pakai MS88 pun mesti rare kat sini...huhu). Lepas 40 minit, konduktor bas tu cakap da sampai, so kiteorang pun turun. Memang nampak ada tulis Ben Tanh tapi mana nak cari Ben Tanh Market tu? Sebab hotel kiteorang dekat je dengan market tu. Berbekalkan map screen shot (kiteorang tak beli simkad vietnam) dengan gerak hati, kiteorang menapak la cari Hong Hac Hotel tu. Jenuh juga cari, da la aku bawak beg galas dengan beg luggage tu..memang nampak macam traveller la..nak melintas jalan tu punya susah, jejantas pun takde. Kalau nak tunggu clear subuh esok la baru lintas....hahaha....
Suasana airport kat Ho Chi Minh
Tepi airport ni ada Burger King...cuma aku tak tau la status halal ke x....

Dalam bas ada tulis bas ni lalu route mana...bas no 109 ni memang lalu Ben Tanh

Lebih kurang sama macam bas rapid kl tu je...haha

Macam ni la jalan raya kat sini...penuh motor je....pakai helmet kontraktor pun ada....

Kiteorang menapak setengah jam jugak baru jumpa hotel tu. Terus check in & letak barang. Kat area Ben Tanh ni banyak je hotel. Banyak tempat menarik boleh pegi jalan kaki je kalau stay hotel area sini. Hong Hac Hotel ni ok la juga, ada 8 tingkat. Bilik pun not bad la tv pun ada banyak international channel. Macam astro full package tu. Cuma hotel ni dia minta passport untuk dia simpan. Aku pun tak tau kenapa tapi asalkan dia pulangkan balik, biar je la. Tapi aku rasa benda tu salah kan?? Sementara nak tunggu kakak sampai, aku keluar pegi tanya kat travel agensi pasal trip yang diorang provide. Area sini memang banyak travel agensi. Kena rajin tanya je. Aku & wife tanya pasal trip sehari pegi Sungai Mekong. Paling murah kiteorang dapat sorang 10USD (sekali transport & makan). Tapi makanan tak ditanggung halal la plak. So, takpe la, nanti cari lagi. Dalam pukul 9 lebih(waktu Vietnam lambat sejam dari Malaysia), kakak sampai. Dia naik teksi, hantar depan hotel terus. Senang la sebab anak-anak dia 4 orang. Malam ni kiteorang makan bekal yang kiteorang bawa je, makan roti sandwich & megi. Lepas tu rehat & tidur terus.

DAY 2 - Ben Tanh Market, Museum Of Ho Chi Minh City & Malaysian Street.

Pagi ni breakfast dulu kat hotel(hotel ni walaupun kecik tapi ada sarapan,ok la untuk harga bawah RM100 semalam). Tapi breakfast ni kami makan buah & roti je,makanan lain tak berani la nak makan walaupun orang hotel tu cakap no pork served. Lepas breakfast kitorang terus pegi Ben Tanh Market tu sebab dekat je. Cuma yang mencabar nak seberang jalan tu la sebab motor banyak. Tapi kat sini tak payah guna the power of hand pun diorang bagi laluan. Cuma bingit sikit la kena hon....

Ben Tanh Market ni ada jual macam-macam. Pasar basah, gerai makan, buah-buahan, souvenier & pakaian. Macam uptown juga tapi yang ni buka siang je. Tapi wife & kakak aku tak pandang la benda tu semua, yang dicari kedai kain la. Masuk area kedai kain, wife aku pun tak pandang aku dah, dia tengok kain je...haha...Memang banyak kedai kain kat sini, berbunga mata aku tengok. Pastu diorang siap boleh jahitkan baju dalam masa 2 jam(paling cepat) atau sehari & hantar ke hotel. Bagus betul service macam ni. So da masuk area tu, wife & kakak aku pun memborong la sambil menggunakan skill tawar-menawar yang dasyat....hahaha...aku dengan abang ipar aku pulak sekadar menunggu je la untuk bawak barang. Kalau tanya pendapat mana yang cantik pun diorang akan pilih yang diorang suka jugak...hahaha

Kat sini memang banyak kedai jual kain pasang, lace, telekung & pakaian. Tapi wife aku kata tak nampak pulak orang jual tudung. Maybe kat tempat lain kot. So takpelah, kain & telekung ni pun da banyak beli. Yang nak bawaknya aku la sapa lagi??

Jalan kaki je pegi Ben Tanh Market...dari hotel tak sampai 200meter
Dalam Ben Tanh Market
Maybe kalau aku ni perempuan aku pun akan excited tengok kedai macam ni...hahaha
Antara kedai yang terkena skill tawar - menawar kakak aku...tu senyum sebab dapat murah la tu...
Antara barangan yang ada kat sini....

Lepas shopping, kiteorang plan nak pegi museum. Jalan kaki je sebab dekat. On the way ke museum, ada sorang ni jual air kelapa tolong kiteorang lintas jalan, pastu dia offer tangkap gambar dengan air kelapa yang dia galas tu. Lepas je aku tangkap gambar abang ipar aku, laju je orang tu belah kelapa 3 bijik pastu minta duit. 150 000dong pulak tu. Bayar je la kat dia. Bila kira balik dekat RM10 jugak la sebijik. Lepas ni kalau jumpa lagi memang buat tak tau je. Beli terpaksa tu namanya.

Time ni la yang terkena tu...nak tangkap gambar je bukan nak beli sangat pun kelapa tu...

Sampai museum, beli tiket harga lebih kurang RM2 kot. Museum ni 2 tingkat. So boleh la nak tengok sejarah bandar Ho Chi Minh ni. Kalau orang suka sejarah dia akan baca la, tapi kalau tak suka boleh tengok gambar...hahaha...

Ruang dalam muzium ni...motor vespa tu penah guna masa perang tu...
Lepas pegi museum, budak-budak ni da lapar da. So kitorang plan nak makan kat restoran dekat area hotel je. Ada 2 kedai islam dekat hotel tu, Restoran Serai & Restoren Pandan(dua-dua ada aircond). So kitorang decide nak pegi Serai tu. Tengok je menu dia, rasa macam nak keluar balik pun ada, mahal betul. Nasi goreng kampung RM20, mee goreng RM18. Tapi da lapar,oder je la. Lama juga nak fikir bukan sebab tak tau nak makan apa, tapi sebab nak kira berapa harga total. Order lebih nanti jenuh nak bayar. Tak caya tengok la resit kat bawah ni. Makanan biasa je bukannya mewah pun. Kedai pun biasa je cuma ada aircond je.


Total : USD46.50...nasib baik sedap makanan sini....
Lepas makan, aku & wife nak pegi tanya lagi travel agency pasal trip-trip yang ada kat sini. Tanya punya tanya dapat la 1 pakej yang menarik. RM68 sorang, naik private car sekali driver, makanan halal & singgah masjid. Aku pun bagitau la kakak suruh dia bincang dengan family dia. Petang tu kakak datang bilik aku bagitau dia tak jadi ikut kot. Sebab nanti anak dia takut naik bot. So takpelah, aku pegi berdua je la dengan wife. Tapi kena cari travel agency lain la sebab segan nak pegi kedai yang tadi da. Petang tu aku & wife keluar dulu sebab nak cari Malaysian Street. Orang kata dekat je dengan Ben Tahn Market. Jenuh la aku pusing tak jumpa pun sebabnya nama tu gelaran je. Nama sebenarnya Nguyen An Ninh Street. Aku pun tanya la tourist police kat situ, rasanya arah yang dia bagi tu betul, aku je tak faham. Ataupun dia pun tak faham aku tanya apa sebab dia tak pandai speaking. So redah je la, akhirnya jumpa juga. Kat sini memang ramai orang Malaysia, kedai makan muslim pun ada banyak. So da tau kat mana, boleh la balik hotel. Malam ni boleh ajak kakak datang sini sebab banyak kedai juga. Sebelum balik tu wife aku sempat la borong tudung yang dia nak cari tu. Excited betul dia nak ajak kakak aku datang malam nanti. So aku da tau la tugas aku malam ni apa.....hahaha

Jalan kaki jugak pergi Malaysian Street ni..memang strategik lokasi hotel kiteorang nih....

Cara paling senang nak cari Malaysian Street ni korang cari je pasar malam sebelah Ben Tanh Market. Setiap hari ada pasar malam ni start pukul 7.30 malam. Dalam pasar tu la ada satu lorong, situ la Malaysian Street. Pasar malam ni jual barang yang sama je macam kat dalam Ben Tanh market tu, cuma ada la beberapa barang lain. Tudung pun ada banyak kat sini. Apa lagi diorang pun tawar menawar la tudung-tudung situ, peniaga tu pulak memang sediakan kerusi untuk para lelaki macam aku ni. So aku tunggu kat luar je la. Nak pilih tudung mana aku reti, kalau ada jual helmet ke barang motor ke boleh la aku pegi tengok....hahaha... Lepas tu pegi memborong kat Malaysian Street tu. Banyak jual telekung, kain & tudung. Pakaian lain pun banyak. Memang murah la harga sini. Tengok kualiti pun ok je setanding yang jual kat Padini tu....
Kain & tudung banyak juga kat pasar malam ni.... 

Kalau nak try street food halal kat sini ada orang jual kopi vietnam naik motor tu dengan orang jual kebab. Dia ni melayu champa. Kebab dia sedap juga, murah pulak tu antara RM4 ke RM6 je. So malam ni kiteorang makan kebab je. Kebab ni memang dia sorang je ada jual. Kalau kopi tu ada ramai, tapi beli la kat yang pakai kopiah & tudung. Sebab ada je orang lain jual air kopi tu tulis halal juga, tapi pakai seluar pendek, rambut pun perang. So beli la kat yang muslim tu, yakin la sikit.

Kebab ni murah je antara RM4-RM6...bole pilih nak kebab ayam, daging atau tuna & sekali telur dadar
Kopi ni layan jugak...RM3 je secawan...kecik sikit dari big cup kat Malaysia tu...ok la tu kan...

Lepas tu aku jumpa la 1 travel agency muslim ni. Nama dia Aamin Tour & Travel kat lobby Saigon Hotel. Tanya pakej sehari pegi Mekong dalam RM60 sorang. Ambik terus je la sebab malas nak cari dah. Yang ni dia memang bawak pelancong muslim je. Kalau tak silap ada satu lagi travel agency muslim kat area sini. Nama dia Bismillah Tour & Travel. So kalau korang nak amik trip, cari la kat Malaysian Street ni. So da deal dengan orang tu, esok pagi pukul 7.45 pagi dia datang ambik kat hotel kami. Lepas da bayar, sambung shopping lagi. Aku nak promote la 2 kedai kalau korang datang sini, kedai kain Musa Kariem(tingkat atas), depan restoran Musa Kariem dengan kedai kain sebelah restoran Amin (kalau tak silap la). Harga dia murah la, sebab tu wife & kakak aku beli kat situ. Pakaian & benda-benda lain tunggu orang buka tikar atas jalan, yang tu memang murah. Kualiti pun ok. Aku pun terbeli juga pakaian kat situ....hahaha
Korang boleh tengok Ig ni kalau nak tengok trip yang disediakan...feymes jugak artis pun ada ikut dia ni....

Memang ramai orang Malaysia kat sini...kedai muslim pun banyak..rasa macam kat Malaysia je..beli barang pun pakai duit Malaysia jugak...
Agak panjang jugak sebenarnya nak cerita pengalaman aku ni.....

So...aku bahagikan entry travel ke Vietnam ni jadi 2 part. Takdelah panjang sangat nak baca terus sampai abiskan?? Untuk second entry nanti aku sambung cerita pengalaman pada hari ke-3 sampai last day...Pastu ending dia nanti aku akan share beberapa tips kalau nak jalan-jalan & shopping kat Ho Chi Minh ni...

To be continued......Klik sini untuk baca Part 2

#akuinginkembaralagi

p/s: Diharap para pembaca dapat klik iklan yang dipaparkan sebagai tanda sokongan kepada penulisan blog ini. Terima kasih.
Aku juga baru buat channel di Youtube pada Julai 2020. Harap para pembaca boleh bantu dan support aku dengan klik butang like dan subscribe channel aku tu. Search Akmal Adli di youtube atau klik di sini
Terima kasih sekali lagi.





Comments

  1. Jom ke HCM – Dalat – Mui Ne 2020!!!!!! Hanya RM1500/pax termasuk flight + transport + hotel + meal + entrance fee + tour guide ✈ Haaa jom cepat2 booking. Promosi tamat pada 31/12/19. Untuk full itinerary boleh ws 018-9581995 atau email najwaakutravel@gmail.com.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Travel Ke Hat Yai : 3 Hari 2 Malam

Nasi Kandar Deen Maju Jelutong

Laksa Lubuk Kuala Kangsar